Βλέπετε στο Web ή σε κάποιο άρθρο μία φανταστική φωτογραφία ενός παραδοσιακού ξενώνα, σας λένε "μην ανησυχείτε, θα περάσετε υπέροχα εδώ, είναι πανέμορφα και θα φροντίσουμε εμείς για τα πάντα" και άλλα τέτοια. Ετοιμάζεστε με πολύ καλή διάθεση και μετά από μερικές ώρες ταξίδι, φθάνετε στο κατάλυμα όπου έχετε κάνει κράτηση, για να διαπιστώσετε (αμέσως ή μέχρι την επόμενη ημέρα) ότι "σας έπιασαν κορόιδο".
Αν λοιπόν δεν θέλετε να σας κοροϊδέψουν και να απογοητευτείτε από τη διαμονή σας σε κάποιο κατάλυμα που κάποιοι σας παρουσίασαν εξ αποστάσεως ως "ονειρικό", μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε είναι τα ακόλουθα:
Επικοινωνήστε οπωσδήποτε τηλεφωνικά για πληροφορίες και κράτηση και μην κάνετε κρατήσεις μέσω Web, email ή fax χωρίς να έχει προηγηθεί τέτοια επικοινωνία. Παρακάτω θα καταλάβετε το γιατί...
Έχετε υπόψη ότι τα αφιερώματα σε ξενώνες και ξενοδοχεία που διαβάζετε σε έντυπα, εφημερίδες και περιοδικά σχεδόν πάντα είναι "χρηματοδοτούμενα" από τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων. Μ' άλλα λόγια, ο συντάκτης μπορεί να έχει λάβει από τον ιδιοκτήτη χρήματα, δώρα, δωρεάν διαμονή για μερικές ή για όλες τις ημέρες, ειδικές διευκολύνσεις, κ.ο.κ. Για το λόγο αυτό, θεωρήστε δεδομένο ότι αυτά που διαβάζετε απέχουν λίγο έως και πολύ από την πραγματικότητα. Ειδικά ο όρος "παραδοσιακός" χρησιμοποιείται πολύ εύκολα και αυθαίρετα από τους επιχειρηματίες. Επίσης, μπορεί το αφιέρωμα/παρουσίαση του καταλύματος να μην είναι πολύ πρόσφατο και τα πράγματα εκεί να έχουν αλλάξει πολύ...
Δείτε οπωσδήποτε φωτογραφίες του καταλύματος, τόσο από τους εξωτερικούς χώρους, όσο και από τους εσωτερικούς (κυρίως τα δωμάτια). Σχεδόν πάντα οι φωτογραφίες αυτές είναι πραγματικές (γιατί υπάρχει αυστηρός νόμος για την παραπλανητική διαφήμιση), ωστόσο είναι πιθανό να μην είναι εντελώς πρόσφατες και η όψη του ξενοδοχείου να έχει αλλάξει (προς το χειρότερο), να έχουν προστεθεί νέα δωμάτια (λιγότερο "παραδοσιακά") ή να έχει μεταβληθεί το περιβάλλον (και η όμορφη θέα που βλέπετε στη φωτογραφία να έχει αντικατασταθεί από άλλα ξενοδοχεία, πιθανώς όχι εξίσου όμορφα όσο το δικό σας). Όταν επικοινωνήσετε τηλεφωνικά με το κατάλυμα, ρωτήστε αν οι φωτογραφίες που είδατε είναι πρόσφατες και αντιπροσωπεύουν το δωμάτιο όπου θα μείνετε.
Ρωτήστε όλες τις λεπτομέρειες για το δωμάτιο/διαμέρισμα/οίκημα όπου θα φιλοξενηθείτε, όπως διαμόρφωση χώρων (π.χ. επίπεδο ή με σκάλα, αριθμός χώρων κ.λπ.), αριθμό κρεβατιών (π.χ. δύο μονά ή ένα διπλό), κουζίνα, τουαλέτα, θέρμανση/ψύξη, τζάκι, τραπέζι/καρέκλες, βεράντα, θέα, κ.λπ. Επίσης, ιδίως αν θέλετε την ησυχία σας, είναι εξαιρετικά σημαντικό να μάθετε τι υπάρχει δίπλα, από πάνω και από κάτω, όπως εστιατόριο/καφετέρια, αίθουσα ψυχαγωγίας (δοκιμάστε να κοιμηθείτε το μεσημέρι όταν οι άλλοι παίζουν ποδοσφαιράκι, και θα με θυμηθείτε...), γυμναστήριο, αίθουσα εκδηλώσεων/σεμιναρίων, κ.ο.κ. Το τελευταίο είναι σχεδόν πάντα μία λεπτομέρεια που οι ξενοδόχοι "ξεχνούν" να αναφέρουν από μόνοι τους όταν κάνετε κράτηση, αλλά είναι υποχρεωμένοι να σας πουν όταν τους ρωτήσετε.
Αν έχετε ιδιαίτερη αγάπη στην τάξη και την καθαριότητα, ρωτήστε κατά την κράτηση κάθε πότε έχει το δωμάτιο καθαριότητα και πότε αλλάζουν τις πετσέτες. Αυτό εξαρτάται από την κατηγορία του καταλύματος και από το χαρακτηρισμό, π.χ. σε έναν "ξενώνα" η καθαριότητα μπορεί να γίνεται ανά τρεις ημέρες, ενώ σε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας ακόμα και δύο φορές την ημέρα!
Ρωτήστε πόσο κοντά είναι το κατάλυμα σε παντοπωλείο/super market, περίπτερο, εστιατόριο και αν μπορεί κανείς να πάει ως εκεί με τα πόδια. Δεν είναι απαραίτητα κακό να μην υπάρχει τέτοια πρόσβαση, απλώς είναι καλό να το ξέρετε για να προετοιμαστείτε κατάλληλα.
Εάν το κατάλυμα είναι ορεινό, ρωτήστε πόσο εύκολη είναι η πρόσβαση σε περίπτωση βροχής/χιονιού/πάγου, εάν χρειάζονται αλυσίδες ή κάποιο ψηλό ή τετρακίνητο όχημα. Σε ορισμένα καταλύματα μπορεί να θεωρούν δεδομένο ότι το γνωρίζετε αυτό (χωρίς κακή πρόθεση), αλλά εσείς μη θεωρείτε τίποτα δεδομένο!
Εάν θα έχετε μαζί σας πολύτιμα αντικείμενα (που δεν το συνιστούμε!) ή κάτι άλλο υψηλής αξίας (π.χ. laptop), ρωτήστε αν στο κατάλυμα έχουν ειδικό χώρο φύλαξης τέτοιων αντικειμένων. Σε καμία περίπτωση μην αφήνετε ακριβά πράγματα ή χρήματα στο δωμάτιό σας!
Μην δεχθείτε σε καμία περίπτωση να φύγετε από κάποιο κατάλυμα αν πρώτα δεν παραλάβετε νόμιμη απόδειξη παροχής υπηρεσιών για το συνολικό ποσό που πληρώσατε (και όχι π.χ. μία απλή "απόδειξη είσπραξης"). Η τιμή που θα σας δώσει ο ξενοδόχος τηλεφωνικά περιλαμβάνει πάντα ΦΠΑ, γι' αυτό όταν δεν εκδίδει απόδειξη για τη διαμονή σας, πέρα από φοροδιαφυγή ασκεί και την περίφημη "παρακράτηση ΦΠΑ". Ένα "σημάδι" για να υποψιαστείτε ότι δεν θα εκδώσει απόδειξη, είναι ότι δεν θα σας ζητήσει ταυτότητα κατά την άφιξή σας και δεν θα γράψει τα στοιχεία σας στο σχετικό βιβλίο που υποχρεούται να τηρεί.
Σε κανένα κατάλυμα δεν έχουν δικαίωμα να κρατήσουν την ταυτότητά σας κατά το διάστημα της διαμονής σας. Πρέπει να τη δώσετε για να πάρουν τα στοιχεία σας, αλλά αμέσως μετά υποχρεούνται να σας τη δώσουν πίσω και, αν δεν το κάνουν, ζητήστε την εσείς. Η ταυτότητά σας είναι πολύ σοβαρό έγγραφο για να παραμένει στα χέρια ξένων, ιδίως αν αυτοί έχουν και την υπογραφή σας. Το ίδιο ισχύει και για διαβατήρια και διπλώματα οδήγησης.